Test Basso Astra 2023 – Nadupaný elegán z podhoria Álp

Zrejme v našich končinách nie až tak veľmi známa značka, ale pri mene Basso sa každému fanúšikovi cyklistiky rozsvieti kontrolka v priečinku Taliansko, cestná cyklistika a World Tour. Nie je však spojená s Ivanom Bassom, dvojnásobným víťazom Gira a tímovým kolegom nášho Petra Sagana v Liquigase. Značku založili bratia Marino a Alcido Basso ešte pred Ivanovým narodením v roku 1974. Prvý ako profi cyklista, víťaz niekoľkých etáp na Grand Tour a Taliansky šampión, druhý ako mechanik v pro tímoch. A keďže talianske Bicykle sú najlepšie, ani Basso nebude predsa výnimkou, však?

20230301_165654jpg

Už v roku 2022 som po ňom pokukoval a nakoniec som si ho aj objednal, žiaľ nedostatok komponentov spôsobil, že moja objednávka nebola naplnená. O rok som to skúsil znovu a bol som rád, že sa mi dostal do rúk model 2023, pretože oproti svojmu predchodcovi prešiel niekoľkými pozitívnymi zmenami. Jeho elegantnosť a sebavedomie zvýšilo kompletné vnútorné vedenie kabeláže a nové farebné varianty. Mne padla do oka farba Camaleont, ktorú podedil z vyššieho modelu Diamante. Astru som si vybral hlavne kvôli  geometrii rámu, ktorou sa radí do kategórie Endurance bicyklov. Na všestrannosti jej pridáva aj možnosť obutia až 35mm širokých plášťov pre gravel nastavenie a v dnešnej dobe už samozrejmosť v podobe kotúčových bŕzd. Pre túto sezónu bola v ponuke pre náš trh len s Elektronickým radením Shimano a Sram, počnúc 105 Di2 a končiac Ultegrou Di2. Finálnu cenu ešte ovplyvnil výber kolies, buď hliníkové MRLite alebo karbónové RE38 domácej značky Microtech. Ja som napokon vybalil z krabice Astru vo veľkosti 53cm osadenú sadou Sram Rival AXS 2x12 na karbónoch RE38.

20230225_155906jpg

Na bicykli v tejto cenovej kategórií už nie je moc čo vylepšovať, ale predsa som sa hneď k jednému vylepšeniu dostal. Na kľukách bila do očí červená nálepka „Powermeter compatible“ a oskenovaním QR kódu môj telefón zobrazil 2 možnosti vylepšenia. Buď komplet kľuky pre merania výkonu na každej nohe zvlášť alebo lacnejší variant, kedy je merač výkonu integrovaný do stredovej osi s ľavou kľukov a výkon pre pravú nohu sa dopočítava. Vyhral lacnejší variant, ktorý sa mi podarilo zohnať v zľave za zhruba 200Eur a myslím, že pre väčšinu jazdcov bude plne postačujúca, ale o tom bude zrejme ďalší článok. Ďalšie vylepšenie, ktoré mohol spraviť už výrobca, by boli karbónové riadidlá. Na takýto bike by sa určite hodili a hlavne v prípade integrovaných riadidiel a predstavca aj tak nie je veľa možností, pretože vďaka špecifickému dizajnu hlavového zloženia a podložiek, ktoré ukrývajú kabeláž bude potrebné tieto hľadať len v ponuke Basso.

20230301_163020jpg

Do konca septembra som s Astrou nazbieral už 5000 kilometrov zážitkov. Po nekonečných domácich jarných rovinkách som v lete konečne poriadne zahrial brzdy aj na bájnom Stelviu. Zašli sme sa pozrieť na miesta, kde sa Astra zrodila pod Monte Grappa na ktoré sa chystá v poslednej etape aj Giro Italia 2024. Na konci leta som na už na našich zvážniciach a lesných cestičkách v okolí Trenčína preveril aj jeho gravel schopnosti.

20230903_173409jpg

Prvé čo obvykle človek robí s novým bicyklom je nastavenie posedu, v tomto prípade však dostalo prednosť spárovanie a nastavenie elektronického radenia, čo podľa manuálu v prehľadnej aplikácií zvládnete za pár minút. Komplet možnosti nastavenia a vlastnosti SRAM AXS rozoberiem radšej v samostatnom článku. Dôležité pre mňa je, že aplikáciu som za celý ten čas použil len raz, keď si radenie pýtalo aktualizáciu firmware. Rovnako radenie fungovalo na jednotku a okrem spomínanej aktualizácie mi na Garmin prichádzali len upozornenia o batériách blížiacich sa k vybitiu. Tým myslím batérie na prešmyku a prehadzovači, batérie v páčkach stále hlásia plno. Po prechode z mechanického radenia si treba trošku zvyknúť, ale po pár týždňoch už radíte automaticky. Čítal som niekde výhrady k rýchlosti preraďovania, vraj je to horšie ako Shimano Di2, ale ak to tak aj je, tak pokiaľ nepresadáte v rámci dňa s AXS bicykla na Di2, tak to zrejme nepostrehnete. Takisto som nejako nevnímal, že zrazu radím vzadu o jeden prevod viac, naopak v strmých kopcoch oceňujem subkompakt 48/35 zubov vpredu spolu s 36 zubovou kazetou, ktorá je najväčšia akú Rival obslúži.

20230906_175005jpg

Tešil som sa tiež na poriadne odskúšanie kotúčových bŕzd a skutočným testom prešli až v 44 serpentínach zo Stelvia. Nepríčetný úsmev na tvári vďaka brzdám rozhodne nezmizol, ba naopak, v zákrutách na hrane bol brzdný účinok vyšší ako priľnavosť obutia. Všetko našťastie bez nehody, len som si pár krát spravil nechcený výlet do protismeru. Na ceste teda brzdy SRAM svoju povesť nedostatočného výkonu v porovnaní s konkurenciou, ktorú si nesú zo segmentu MTB nepotvrdili. Pocit ako som mal pri brzdení na MTB brzdách Sram Level T, než som ich vymenil za Shimano XT som mal až keď sme s Astrou zašli do terénu. Tu už bol brzdný účinok v náročnejších gravel úsekoch nedostatočný. Akože samozrejme, určite Vás dokážu bezpečne zastaviť, ale na brzdenie na hranu v poslednej chvíli niekde na pretekoch radšej zabudnite.

20230717_100416jpg

Páčia sa mi aj karbónové kolesá Microtech RE38, CNC opracované telo náboja, veľké priemyselné ložiská a robustný ráfik pôsobia ucelene a sú zamerané na dlhú životnosť aj v ťažkých podmienkach. Keby ste ich chceli vymeniť za niečo iné, tak karbóny značky Microtech asi nepôjdu na bazoši tak ako známe značky Mavic, Vision alebo Roval, ja však zatiaľ na ich výmenu po tých kilometroch nevidím žiaden dôvod.

20230731_163010jpg

Celkovo je Basso Astra vydarený kúsok, v meste neprehliadnuteľný a na ceste vždy naplní moje očakávania. Gravel fajn, ale najskôr len na ochutnávku, teda v stúpaniach po zvážniciach paráda, ale v ťažších zjazdoch by to chcelo utlmiť vibrácie širším obutím. Tie 35ky ktoré sa zmestia do rámu sú pre gravel výlety nutné minimum. Ja som s malou dušičkou obul Tufo Gravel Speedro, ktoré sa vyrábajú od 36 milimetrov. Po premeraní nafúkaného plášťa na ráfikoch Microtech sa objavila šírka 37 milimetrov, ale našťastie v každom smere sú vzadu 3-4 milimetre priestoru a vpredu je to úplne v pohode. Určite to nie je do žiadneho blata, prípadné nabalené nečistoty by už mohli viesť k poškodeniu rámu a to za to určite nestojí. Nájde sa ale aj niečo čo ma na tomto bicykli potrápilo a to je spojenie vidlica – predstavec. Vždy po niekoľkých jazdách bolo počuť pukanie. Vyskúšal som tri rôzne montážne pasty a výsledok bol zakaždým viac menej rovnaký. Nakoniec pukavé zvuky odstránilo úplné očistenie, odmastenie a poskladanie „nasucho“. Medzičasom sa mi dostalo na servis pár ďalších bicyklov Basso so systémom Paradigma a vždy to bolo poskladané na sucho a od majiteľov prišla spätná väzba, že je to tak po tichu a bez problémov.

20230416_092448jpg

Keď to mám teda zhrnúť, tak Basso splnilo všetko čo sa od bicykla v kategórií Endurance očakáva. Navyše očarí vyladeným talianskym dizajnom, čiže neostáva nič dlžný Talianskym koreňom a mottu značky „Ride Perfected“. Zvládne aj ľahký Gravelový pojazd, ale žmýkať ho na maximum na gravel alebo cyklokrosových pretekoch ho zrejme nebude nikto. Cena s hliníkovými kolesami a sadou 105 Di2 sa začína na 4309Eur a strop dosiahne na sade Ultegra Di2 s kolesami Microtech RE38 na úrovni 6740 Eur. Moja Astra na SRAM Rival AXS a karbónových kolesách má odporúčanú cenovku 5920 Eur, plus zaplatíte okolo 250Eur za jednostranný Powermeter Quarq. Do sezóny 2024 pôjde len s minimálnymi zmenami, zrejme pribudnú len nejaké ďalšie farebné varianty.

Ešte ma napadlo ho pre Vás odvážiť, pretože ani výrobca v katalógu neudáva aspoň orientačnú hmotnosť. Takže Basso Astra AXS vo veľkosti 53cm, v gravel setupe a ťažkými MTB pedálmi ukázal na váhe hmotnosť 8,7 kilogramu. Ak nezabudnem, tak na jar po prezutí späť na cesty aktualizujem aj "letnú" hmotnosť, ale myslím, že sa dá očakávať, že to bude niekde pod 8,5 kilogramu.


Autor: Michal